Reklámpiaci átrendeződés

Mi lesz a magyarországi reklámok és ügynökségek sorsa? Ezzel foglalkozik Szigeti Péter publicisztikájában a Kreatív márciusi számában. (illetve korábban is más cikkekben pl. itt ésitt) Én egy kicsit más szemszögből egészíteném ki a témát, egy igen sokkoló és tanulságos esettel, amit a minap hallottam.

Adott egy nagy múltú reklámügynökség, olyan ügyfélportfólióval, ami igencsak szépen mutat a Kredenc preziben. Ez az ügynökség keresett egy Senior Accountot (kíváncsiak hiába bújják a kreativ.hu álláshirdetésének archívumát, mert ott nincs fenn). A mai helyzetben tucatszám érkeztek be jelentkezők, ebben nincs eddig semmi meglepő. A meglepi az ott jön, hogy a fizetés, amit ki tud gazdálkodni az ügynökség, az bruttó 300.000 Ft (nem, nem írtam el.) és cafeteria nem nagyon van  Ízlelegessük ezt még egy kicsit. Elvégez az ember lánya/fia öt év alatt egy egyetemet/főiskolát, lehúz a reklámszakmában 4-5 évet, természtesen nem napi 8 órát dolgozva, és ilyen "páratlan"  lehetőség tárul elé. 
Csak úgy ellenpéldának az annyira "lesajnált" köztisztviselő, a MEH-ben, hasonló végzettséggel, munkatapasztalattal 257.000 Ft tehet hetente zsebre. (kozszolga.hu-ról jutottam el a kalkulátorhozÉs ehhez még jön a valódi 8 órás munkanap és a cafetéria.
Még durvább az összehasonlítás, ha egy Shared Service Centert nézünk.Diplomával a kézben, tojáshéjjal a seggen 250-et simán megkap bárki kezdőfizunak, 1-2 évem belül pedig bőven 300 fölött lesz a havi zsebpénz. 

Kedves reklámipari szereplők (főleg magasabb szinten) és ügyféloldal büdzsédöntők.Tessék észrevenni, a harc a kvalifikált "dolgozókért" innentől már nem csak az ügynökségi vagy ügyféloldal között folyik. Újabb szereplők kerültek képbe, csábító "fegyverzettel". Ha ez a tendencia nem változik, csak a fanatikusok mennek a reklámszakmába. Abból is jobbak rövid úton dobbantanak, mert máshol jobban megfizetik őket, csak az "aljanép" marad. Ez a helyzet kinek lesz jó? Az aljanépnek.

Eddig egy hasonló ívű a gondolkodásunk a Kreatívval (mert ugye összehasonlítható médiapiaci szereplők vagyunk:-) ) Innentől egy kicsit eltérő a látásmódunk. A Kreatív és a nemzetközi sajtó az árak csökkenéséért kizárólag a beszerzési osztályokat okolják. A hazai viszonyokat tekintve ez nem ennyire egyértelmű. A dolgokat árnyalja a reklámügynökségek számának növekedése. Bár az elemi mikroökonómia nem ültethető át egy az egyben valódi piaci környezetbe, de az alapvető dolgokra rávilágít, így a Marshall kereszt is.


Kis érzelmezés: Jelentősen megnőtt a piaci szereplők száma és az általuk piaci szinten kibocsátott összes "termék" is, így lejjebb ment az ár.

Szerencsétlen módon az árak csökkenését felerősítette három dolog is. A két válság (a gazdasági világválság, és a marketingbüdzsék csökkenésének válsága) közvetlenül, csökkentve a húsosfazék méretét, illetve egyfajta szolgáltatásbel, sturktúrális  átrendeződés. ATL ügynökség, BTL ügynökség, Online ügynökség? Ugyanmár. Mindenki csinál már mindent. A specialista piacokon immáron kvázi minden ügynökség megjelent mint szereplő. Online ügynökségek is vállalnak már ATL munkát. (Lásd még a szakma felhigulása címszónál) Ez a trend méginkább lejjebb nyomja az árakat.

Mi lesz ebből? Egyrészt lehet a kreativ által vázolt "haláspirál" is, de én valószínűbbnek tartom a picatisztulást. Nem csak arra gondolok, hogy hulljon a férgese, hanem arra is, hogy kettéválik a piac. Egyrészt az eredményeket tekintve rá kell majd jönniük a vállalati döntéshozóknak, hogy azért szar a kommunikációjuk, mert szarul fizetnek érte. Ha jót akarnak, akkor jóval kell csináltatni, akinek meg is lesz az ára. Kialakul egy elit és a egy általános piaci szereplőket csoportosító réteg. 

Ehhez persze kell az is, hogy ne csak szegény marketinges ismerje fel, hogy 200.000 Ft nem elég egy image kampányra, hanem a felsőbb vezetés is vegye észre ezt. Erről még bővebben egy új "rovatban"

 

Címkék: verseny válság account fizetés ügynökség kreativ.hu piactisztulás átrendeződés

2010.03.26. 18:26 Bajnok 1 hozzászólás

A bejegyzés trackback címe:

https://bajnok.blog.hu/api/trackback/id/tr951871194

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Bajnok Blog

Sokan, sokféleképpen írnak a reklámok, a marketing, a brandek és a kommunikáció világáról. Ez a blog nem helyettesíti, hanem inkább kiegészíti ezeket. Uff.

Utolsó kommentek

Licenc

Creative Commons Licenc
süti beállítások módosítása