Reklámpiaci átrendeződés 2.0

Itt az ideje visszatekinteni egy régebbi bejegyzésemere a reklámpiac átrendeződéséről és mai szemmel, azóta történt dolgok fényében elemezni.

Bezárt a BBDO, összeköltözött a Leo és a Publicis, a TBWA, JWT, S+F, Ogilvy négyesről nem túl sokat hallhatunk, McCannről is az a pletyka járja, hogy hamarosan egy kisebb lakásban is elférnek. Aki úgy gondolja, hogy mindez annak köszönhető, hogy nem képesek minőségi munkát letenni az asztalra, az nézzen egy kicsit utána. Igen van olyan, aki ezt nem látta, és éles vita kerekedett belőle az addict blogon a BBDO bezárása kapcsán.

atrendezodes.jpg

Bezárt egy reklámügynökség, összement pár, de lett helyette új, nem is egy, felívelt párnak a karrierje (teljesség igénye nélkül Cluso, Mito, Next Wave). Abban tehát igazam volt, hogy nem halálspirál lesz, de átrendeződés. Abban viszont tévedtem, hogy elválik a búza az ocsútól. Történik piactisztulás, de közel sem minőségi alapon. Mi lehet a rendező elv? Miért úgy tűnik, hogy a nemzetközi ügynökségek járnak rosszul, bár az Akció pont kivétel ?

0. Szakmában ismert és nagy név megszűnése értelemszerűen nagyobb publicitást kap. Kit érdekelne, ha a Csodálatos és nagyon okos kreatív ügynökség kft. bezárna? De igazából ez nem is ok.

1. Tiszta fizetés, vagy sem. A szakma nagy rákfenéje, és - szerintem - lassan ketyegő bombája a fekete fizetések. Egy nemzetközi ügynökséget a saját hálózata erősen kontroll alatt tart, nem engedi a zsebbe fizetést, számlás fizetést. Magyar ügynökségek között viszont nem ritka a részleges bejelentés, a többit meg zsebbe. Ha ezt kivetítjük óradíjra (300.000-es bruttó fizura) az egy 20%-os differenciát jelent. Az pedig barátok közt is elgondolkodtató különbség.

2. Regionális ügyfelek. Illetve a hiányuk. A régiós, globális ügyfelek nagy része nemzetközi ügynökségekkel dolgozik (micsoda meglepetés). Mi ennek a hátránya? A központ adja, a központ el is veheti. Miért kellene Magyarországra itthonról dolgozni, külön ügynökségi struktúrát fenntartani? Elég csak egy szövegíró, aki lefordítja magyarra. Cserébe stratégiailag fontosabb országokba koncentrálható a budget. Lásd pl. Renault, GSK ügyfelek esetében.

3. Rugalmasság. A multi ügynökségek, akarva-akaratlanul, de nagy, komplex projektekre alakultak, ezek kezelésére alakult ki a szervezeti struktúra. Ma sokkal nagyobb szükség van a rugalmasságra. Értelemszerűen egy strukturális, komplex átszervezés nélkül a hierarchizált rendszert átalakítani nem egyszerű, és nem minden kockázat nélküli.

Mit jelent ez a megbízóknak? Igazság szerint nem tudom. Az átrendeződés még nem zajlott le. Inkább a közepén tartunk. Meglátjuk mi lesz belőle.

Címkék: ügynökség piactisztulás átrendeződés

2012.06.22. 08:14 Bajnok Szólj hozzá!!

A bejegyzés trackback címe:

https://bajnok.blog.hu/api/trackback/id/tr304602876

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

Bajnok Blog

Sokan, sokféleképpen írnak a reklámok, a marketing, a brandek és a kommunikáció világáról. Ez a blog nem helyettesíti, hanem inkább kiegészíti ezeket. Uff.

Utolsó kommentek

Licenc

Creative Commons Licenc
süti beállítások módosítása