Kikerülni a reklámszakmából

Az addicton az egyik legtöbbet kommentált bejegyzés arról szól, hogy hogyan lehet bekerülni a reklámszakmába. Illetve a bekerülés nehézségeiről is több mint 3000-en szavaztak. Persze, nekem is az volt anno a vágyam, hogy bekerüljek, de az igazi nagy kérdés inkább a másik irány. Hogyan lehet kikerülni belőle? 

Bár részben szakma hazai fiatalságának is köszönhető, de nem nagyon van olyan, aki reklámiparból nyugdíjba vonult. Eleve olyan terület, ahol igen ritka aki 5-10 évet ugyanannál az ügynökségnél húz le, mert folyton kell az új impulzus, a cégnek pedig mindig kellenek új, fiatal és lendületes kollégák. Ismerjük be, bele is lehet fáradni. Mi lesz azokkal, akik ki akarnak kerülni a ringlispilből, mik a lehetőségeik? Mire jó a tudás, amit felhalmoztak?

Eleve más vonatkozik a kreatív, az account és a produkciós oldalon dolgozókra. Megpróbálok utánajárni, mik a szakmában jártas emberek tapasztalatai, mik a túloldalon ülő HR-esek véleménye. Remélem nem lesz túl nagy falat, és sikerül.

Ha valakinek van személyes élménye véleménye, az jöhet kommentben, vagy mailben is.


2012.07.25. 08:57 Bajnok Szólj hozzá!!

RE: Reklámpiaci átrendeződés 2.0

Mintha az élet olvasná a blogomat, és választ akarna adni egy korábbi posztomra. Az általam hiányolt reklámügynökségek egy része életjelet adott magáról a Kreatívon

A Leo Burnett, a TBWA, és a Scholz & Friends álláshirdetéssel a McCann pedig egy interjúval és úgyszintén egy álláshirdetéssel adott életjelet magáról.

Hajrá!

Címkék: kreativ.hu reklámpiac

2012.07.24. 13:28 Bajnok Szólj hozzá!!

NSO: feketepont

Ismét egy nagy nemzetközi fociesemény, ezért felidézném a Nemzeti Sport Online két évvel ezelőtti teljesítményét. A különböző fogadásos oldalak (bwin, bet365 stb.) értelemszerűen igyekeztek ezt meglovagolni. A nso pedig azért tudja ingyen adni nekünk a tartalmat, mert a hirdetők fizetnek a hirdetés a reklámhelyekért. Elméletileg win-win szituáció. Teljesen standard procedúra (részleteiről pl. itt, itt és itt)

Mi volt mégis, ami miatt előszedem a múltból? Amíg eljutottam egy általam érdekelt cikkhez, 2 interstitial és egy layer banneren kellett magam átverekedni. Mi ezzel a probléma? Az egész rendszer lényege az egyensúly. Ne legyen túl sok reklám, mert az az olvasót zavarj, a hirdető üzenet pedig beleveszik a zajba, közel sem érte meg a kifizetett összeget. (Persze más kérdés a CT, de ehhez nem értek annyira, mint mások)

Az NSO-nak ezt az egyensúlyt sikerült tökéletesen felrúgnia. Az egész VB alatt vissza sem néztem az oldalra. Van elég konkurencia, ahol megtalálhatom, amit keresek. Még szerencse, hogy csak egy rövidebb időszakról volt szó. Kíváncsi lennék, hogyan változott anno a látogatottsága, illetve összességében megérte-e. Én a nemre tippelnék, mert a mostani EB alatt, már nem látni ilyet :)

A lényeg az érdemjegy, ami kijár: •

Címkék: nemzetisport feketepont posztumusz

2012.06.26. 10:29 Bajnok Szólj hozzá!!

Magyar reklámszakma(?) - Feketepont

Bár erősen megkésve, de jár egy óriási fekete pont a magyar reklámszakma vezetésének(?). Pontosabban az FÜGE egy képviselőjének.

Egyszer volt, hol nem volt,2010-ben volt egy előadás, ahol érdeklődő ifjak csillogó szemekkel figyelték az prezentációt, aminek az volt a célja, hogy röviden bemutassa nekik a magyar reklámszakmát, és azt,  hogy mire számíthatnak. Egy részét ragadnám csak ki:

"A magyar ügynökségeknek sokkal nehezebb dolguk van, mert nemzetközi ügyfelet, csak nemzetközi szinten lehet megnyerni, erre pedig magyar ügynökségnek nincsen esélye."

Hogy mondhat ilyet egy "szakember", aki ráadásul a magyar reklámiparnak egy vezető szereplője (legalábbis posztja szerint) ? Ezzel csak azt bizonyítja, hogy abszolút nincsen képben. Még csak nem is kellene messzire mennie, mert a tagozat vezetőségében ott a Sylva, akik már akkor is évek óta az Audinak dolgoztak. Team és a T-Mobile; Edison és a Volkswagen; Hammer és a Tesco; Akció és a T-csoport. Soroljam még? És akkor még könyörületes voltam, és csak a magyar ügynökségek által elnyert multi ügyfelekből vettem párat. Nem tekintve a multi ügynökségek hazai szinten elnyert nemzetközi ügyfeleiről, vagy az azóta eltelt időben történt nyerésekről.

Így kell egyszerűen hiteltelenné válni. Gratulálok. Nyeremény egy óriási feketepont: • Legyen inkább kettő: • •

fuge.jpg

Címkék: szakma feketepont posztumusz

2012.06.23. 17:12 Bajnok Szólj hozzá!!

Reklámpiaci átrendeződés 2.0

Itt az ideje visszatekinteni egy régebbi bejegyzésemere a reklámpiac átrendeződéséről és mai szemmel, azóta történt dolgok fényében elemezni.

Bezárt a BBDO, összeköltözött a Leo és a Publicis, a TBWA, JWT, S+F, Ogilvy négyesről nem túl sokat hallhatunk, McCannről is az a pletyka járja, hogy hamarosan egy kisebb lakásban is elférnek. Aki úgy gondolja, hogy mindez annak köszönhető, hogy nem képesek minőségi munkát letenni az asztalra, az nézzen egy kicsit utána. Igen van olyan, aki ezt nem látta, és éles vita kerekedett belőle az addict blogon a BBDO bezárása kapcsán.

atrendezodes.jpg

Bezárt egy reklámügynökség, összement pár, de lett helyette új, nem is egy, felívelt párnak a karrierje (teljesség igénye nélkül Cluso, Mito, Next Wave). Abban tehát igazam volt, hogy nem halálspirál lesz, de átrendeződés. Abban viszont tévedtem, hogy elválik a búza az ocsútól. Történik piactisztulás, de közel sem minőségi alapon. Mi lehet a rendező elv? Miért úgy tűnik, hogy a nemzetközi ügynökségek járnak rosszul, bár az Akció pont kivétel ?

0. Szakmában ismert és nagy név megszűnése értelemszerűen nagyobb publicitást kap. Kit érdekelne, ha a Csodálatos és nagyon okos kreatív ügynökség kft. bezárna? De igazából ez nem is ok.

1. Tiszta fizetés, vagy sem. A szakma nagy rákfenéje, és - szerintem - lassan ketyegő bombája a fekete fizetések. Egy nemzetközi ügynökséget a saját hálózata erősen kontroll alatt tart, nem engedi a zsebbe fizetést, számlás fizetést. Magyar ügynökségek között viszont nem ritka a részleges bejelentés, a többit meg zsebbe. Ha ezt kivetítjük óradíjra (300.000-es bruttó fizura) az egy 20%-os differenciát jelent. Az pedig barátok közt is elgondolkodtató különbség.

2. Regionális ügyfelek. Illetve a hiányuk. A régiós, globális ügyfelek nagy része nemzetközi ügynökségekkel dolgozik (micsoda meglepetés). Mi ennek a hátránya? A központ adja, a központ el is veheti. Miért kellene Magyarországra itthonról dolgozni, külön ügynökségi struktúrát fenntartani? Elég csak egy szövegíró, aki lefordítja magyarra. Cserébe stratégiailag fontosabb országokba koncentrálható a budget. Lásd pl. Renault, GSK ügyfelek esetében.

3. Rugalmasság. A multi ügynökségek, akarva-akaratlanul, de nagy, komplex projektekre alakultak, ezek kezelésére alakult ki a szervezeti struktúra. Ma sokkal nagyobb szükség van a rugalmasságra. Értelemszerűen egy strukturális, komplex átszervezés nélkül a hierarchizált rendszert átalakítani nem egyszerű, és nem minden kockázat nélküli.

Mit jelent ez a megbízóknak? Igazság szerint nem tudom. Az átrendeződés még nem zajlott le. Inkább a közepén tartunk. Meglátjuk mi lesz belőle.

Címkék: ügynökség piactisztulás átrendeződés

2012.06.22. 08:14 Bajnok Szólj hozzá!!

Önfényezés - Posztumusz

Próbálom behozni az elmaradásaimat, és újra életet lehelni a blogba. Van pár dolog, ami bennem maradt de nem szeretném az enyészetnek adni.

Elsőként hadd kezdjem egy kis önfényezéssel. A 2010-es Goldenblogon a zsűri beválasztott a top 50 szakmai blog közé. Erre nagyon büszke vagyok, főleg azt tekintve, hogy nem sokkal előtte indult a blog, és közben már hibernációba is került.

Köszi hvg online. 

Címkék: önfényezés posztumusz

2012.06.15. 16:15 Bajnok Szólj hozzá!!

MMM - Marketing Ma Magyarországon

Nagy szívfájdalmam egy ideje a marketing helyzete, megítélése Magyarországon. Nem túl jó. Talán köszönhető ez annak, hogy haznánkban nem rendelekezik túl régi történelemmel ez a a szakma. Sokak szerint ez nem is szakma, inkább az az elvárás, hogy érts a cég profiljához (Optika, Elektronika, Gyógyszerészet stb.) A marketingbe meg majd beletanulsz. Miért nem fordítva? Miért fontosabb az, hogy érts a digitális fényképezőgépek technikájához, mint az,  hogy legyen Marketinges végzettséged ÉS 5-6 év tapasztalatod? Persze fontos a termék ismerete, és a piacé is, de könyörgöm, nem azért van a cégnél sokfajta ember, akik értenek ehhez is, és segítenek beletanulni? Cserébe a (marketing)szakmai tapasztalatért? Nem lenne jobb a cégnek? Szerintem de. 

Ami végkép kiborította nálam a bilit, az év elején egy nagy multinak az álláshirdetése. Marketing asszisztens; elvárások: legalább 1 éves Marketing VAGY asszisztensi tapasztalat. VAGY ????!!! 5 éves egyetemi marketing képzés, és egy év pl. Porcternél eltöltött idő mióta mérhető össze 1 éve asszisztensi munkával a Macsakafarka Kft-nél?

Ezért már nem is feketepont, hanem egyenesen, egy feketpontgyártó automata jár • • •. Azóta értelemszerűen kicsi máshogy állok ehhez a céghez. 

Hogyan jutottunk ide? Emlékeim a kreatívon volt egy cikk, ami szintén ezt boncolgatta de csak ügynökségi oldalról. A lényeg ugyanaz. 90-es évek elején a multik megérkezésével, megérkeztek a tapasztalt marketingesek is, akik nekiálltak ezt a szakmát is kiépíteni, és egy megfelelő utánpótlást kiépíteni. A probléma abból állt, hogy ők már nem adták tovább azt a tudást, amit szereztek. Azóta a szakma eléggé felhígult, mind a nyújtott szolgáltatások, mind az elvárások terén.

Hogyan lehet ebből kitörni? Most sehogy. Idővel. Megfelelő szakemberekkel. A piac előbb utóbb kitisztítja magát. Remélem.

Címkék: marketing magyarország feketepont

2011.11.27. 11:42 Bajnok Szólj hozzá!!

Na nekem is csengettek

 A nyári programok mellett nem sok időm maradt a blogra (de ahogy látom más bloggerek is hasonlóan jártak). Eljött az ősz, becsengettek, kevesebb szabadtéri program, marad a begubózás a jó meleg takaróba, és a blog írása.

Van pár tartoztásom, és elmaradt észosztásom, de ezeket igyekszem bepótolni.


2010.09.02. 14:56 Bajnok 1 hozzászólás

Nyár és az uborka

Félelmetes látni, hogy a foci VB és a nyári szünet mennyire vissza tudja vetni egy blog lendületét.

Vége a VB-nek és vége a szabadságnak, idelye véget vetni az uborkaszezonnak : )


2010.07.29. 09:11 Bajnok 2 hozzászólás

Nem mindenkinek való a twitter

Legalábbis netpincer.hu-nak nem. Pontosabban így nem. 2009 márciusi indulása óta 49 bejegyzés található, azok is esetlegesen. Így minek? Mit akartak vele elérni? Úgy tűnik nem tudtak vele mit kezdeni, csak beleugrottak, mert divatos. Pedig lehetne mire használniuk, de ahhoz egy kicsit módosítani kell a "hozzáállást". Simán lehetne akciókat hirdetni. Gyorsan felfutna, hamar hozna eredményt. Például: Bécsi szelet vendéglőtől, mi minden rendelő ajándék strucc szeletet kap, vagy Új étterem került be az elérhető éttermek körébe.

Sok energiába nem kerül, és rövid távon is lenne már érezhető hatása.

Hajrá!

 

Címkék: twitter smo netpincer.hu

2010.06.20. 21:18 Bajnok 3 hozzászólás

Bajnok Blog

Sokan, sokféleképpen írnak a reklámok, a marketing, a brandek és a kommunikáció világáról. Ez a blog nem helyettesíti, hanem inkább kiegészíti ezeket. Uff.

Utolsó kommentek

Licenc

Creative Commons Licenc